Testi BB vs. kuolain (2008 lokakuu)

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Testi BB vs. kuolain (2008 lokakuu)

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Marras 06, 2009 4:04 pm

Niille joilta sujuu lontoon murre.
http://www.bitlessbridle.com/dbID/420.html

Löytyy 2008 Dr. Robert Cookin tekemä testi kuolaimen ja kuolaimettomien BB suitsien eroista käytännössä. Testi on tehty neljällä erillisellä tuntihevosella joita ei ole aikaisemmin ratsastettu kuolaimettomilla suitsilla.
Videoista selviääkin sitten loput.
Kuva
M-H
Site Admin

Re: Testi BB vs. kuolain (2008 lokakuu)

ViestiKirjoittaja Hihii » Pe Marras 06, 2009 9:31 pm

Enpä jaksanut tuota englantia alkaa lukemaan, kun on sitä jo kolme tuntia saanut päähänsä tänään takoa koulussa nimenomaan lukemisen muodossa.. :P Mutta videot kertoivat tarpeeksi. Ihan hyvinhän tuo näytti menevän ilman kuolaimia, varsinkin, kun ajattelee että se oli vasta näiden hevosten ensimmäinen kerta ilman niitä. Mutta vahvasti olenkin kuolaimettomuuden puolella. Hippiinan leireillä on saanut enemmänkin tietoa siitä asiasta. ;)

Ja kyllä sielläkin tallilla missä täälläpäin ratsastan osalla hevosista käytetään BB-suitsia ja osalla hakkiksia(ne eivät tosin mielestäni niin hyvät kuin täysin kuolaimettomat). Valitettavasti joillakin hevosilla on ihan tavalliset kuolaimet, vaikka ihan hyvin voisi selässä istua ilmankin. Olisi hienoa, jos joskus pääsisi ihan cordeotakin kokeilemaan.

Mitä mieltä te olette?
Hihii

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 10, 2009 5:28 pm

Sai tosiaan ihan silmät sirrillään katsoa videoista, että missä niistä oli kuolain ja missä bb.
Ei siis millään muotoa ainakaan omaan silmääni pistänyt hevosten toiminnassa mitään oleellista eroa.

Tosin joudun tunnustamaan, että tuo vauvelini hajottaa kyllä keskittymistä kiitettävästi tässä koneen äärellä.
Saa siis kyllä muitakin näkökantoja esittää, jos joku pisti jotain merkille. Mielenkiintoista on syvemminkin näitä pohtia mitä mikäkin suitsimalli, niin kuolaimellinen kuin kuolaimeton, hevosessa tekee, jotta osaa sitten itsekin entistä tarkemmin oppilaille opettaa ja itse käyttää.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Emili » Ti Marras 10, 2009 6:41 pm

Kyllä minä ainakin ensimmäisessä hevosessa huomasin eron (en ole muita jaksanut katsoa)... Tosin se saattaa johtua siitä että kuuntelin sitä selostajaa joka kertoi kaikki pienimmätkin erot. Esimerkiksi pysähdys on ensimmäisellä hevosella kuolaimettomilla paljon nopeampi ja suu "onnellisempi" (no suomentakaa itse more happy). Siis suu ei jäänyt aukomaan eikä auennut kertaakaan.
Emili

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 10, 2009 7:21 pm

Itse asiassa pitää sen verran selventää, että "en huomannut eroa" tarkoittaa pikemminkin, että
en nähnyt mitään sellaista mikä olisi tapahtunut kuolaimien kanssa paremmin.
Itselläni vain ei katsoessa ollut äänet päällä, ja vaikka olisi ollut, niin suomentaja uupui, eli selostajasta ei ollut
apua tällaiselle kelle ei kielitaito ole kovin kummoinen.

Mutta joo, hyviä huomioita ja kiva kuulla, että tuollaisia oli selostettu. Mitä muut / muuta huomioitte ?
Intsi

ViestiKirjoittaja jjohannes » Ti Marras 10, 2009 10:25 pm

...mutta tämäkin ihan hevoskohtaista miten toimii kuolaimella ja kuolaimetta! ihailen kuitenkin niitä jotka menevät ilmankuolainta ja hallitsevat hevosensa yhtä hyvin tai jopa paremmin mitä kuolaimen kanssa. kuitenkin mietityttää se miten kuolaimettoman hevosen kanssa voi tehdä mitään vaativan koulutason liikkeitä ilman kuolainta, täysi mysteeri minulle ainakin vielä.

oman hevoseni kanssa (iranan) en ole viitsinyt edes eikä kyllä riittäisi aika alkaa riskeeraamaan omaa taikka hevosen henkeä sillä että heivaisin kuolaimet pois ja vetäisin täysiä esteradalla, kun taas pitäisin kuolaimet ja saisin hevosen oikeaan muotoon ja saisin sen pysymään hallittuna. kylläkylläkyllä... tiedän jo vastauksen tähän viestiin. "...jokaisen ratsastajan pitäs hallita hevosesa vaikka siimanaru kaulan ympärillä. ''

bwhahaha! :''DDD
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Marras 10, 2009 10:41 pm

jjohannes kirjoitti:...mutta tämäkin ihan hevoskohtaista miten toimii kuolaimella ja kuolaimetta! ihailen kuitenkin niitä jotka menevät ilmankuolainta ja hallitsevat hevosensa yhtä hyvin tai jopa paremmin mitä kuolaimen kanssa. kuitenkin mietityttää se miten kuolaimettoman hevosen kanssa voi tehdä mitään vaativan koulutason liikkeitä ilman kuolainta, täysi mysteeri minulle ainakin vielä.

No äkkiseltään veikkaan, että yhtä suuri mysteeri useimmille on miten ne vaativan koulutason liikkeet suoritetaan kuolaimen kanssakin.
Joku jos osaa selittää minulle eron miten kuolain mahdollistaa fyysisesti jonkun vaativan tason tai edes korkeakoululiikkeen jota kuolaimettomat vaihtoehdot eivät mahdollista niin lupaudun harkitsemaan vakaata periaatepäätöstäni suhtautua kielteisesti kuolaimiin
Esim. Haute Ecole Principles videossa selvästi näkyy miten erilaiset Haute Ecole (korkeakoulu) liikkeet tapahtuu pelkällä cordeolla joten mahdollista sen pitää olla. Oma filosofiani on, että jos en osaa ilman kuolainta jotain tehdä tai toisille opettaa niin eipä sitä minun tai oppilaidenikaan tehdä ;)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 10, 2009 10:51 pm

Jjohannes:
oman hevoseni kanssa (iranan) en ole viitsinyt edes eikä kyllä riittäisi aika alkaa riskeeraamaan omaa taikka hevosen henkeä sillä että heivaisin kuolaimet pois ja vetäisin täysiä esteradalla, kun taas pitäisin kuolaimet ja saisin hevosen oikeaan muotoon ja saisin sen pysymään hallittuna. kylläkylläkyllä... tiedän jo vastauksen tähän viestiin. "...jokaisen ratsastajan pitäs hallita hevosesa vaikka siimanaru kaulan ympärillä. ''

Mielestäni olet hyvällä mallilla jo siinä, että tiedostat miten suuret tavoitteet ottaisivat aikaa ja siellä radalla olisivat tosiaan tuosta vaan ilman mennessä aikamoinen riski ;D

Ihanteellinen tavoitehan se kyllä olisi itse kullekin meistä. Sen verran heitän sinulle kuitenkin haastetta, että otapa joskus turvallisissa olosuhteissa ihan hauskuus-/testimielessä kokeiluun miten pienellä se hallinta onnistuu (ensin vaikka vain naruriimulla ja koulutusköysistä tehdyillä ohjilla, mikä voi olla hyvä ensiaskel kohti sitä kaulanarua), kun ensin kävelet maastakäsin niitä haluttuja apuja antaen, että ne tulee hevoselle tutuksi. Sitten koeta niitä selästä, aidatulla alueella ilman häiriöitä, kuten muita hevosia tai jotain muuta vaarallista.

Uskon vakaasti, että sinulla on paljon suuremmat mahdollisuudet onnistua kuin ehkä nyt itse osaat kuvitellakaan, jos tuohon vaikka vain kerran pari tai viikon uhraat ajatuksella aikaasi. Sen jälkeen sinulla on loppu elämä paljon helpompaa. Suurin mikä ihmisillä on tuollaisia kokeiluja tehdessä esteenä, on yleensä oma pelko, joka heltiää, kun aloittaa riittävän rauhallisesti. Ensimmäisellä kerrallahan ei tarvitse mennä kuin käyntiä, siinä käännöksiä, pysähdyksiä, asioita mistä ihmiselle tulee turvallinen olo. Toinen kompastuskivi on odotukset. Jos vaan muistaisi, että mitä tahansa uutta tehdessä, ei voi odottaa ekalta kerralta ihan samaa kuin missä on sillä vanhalla tutulla systeemillä.. niin se auttaisi jo paljon.

Jos sain tällä tsempattua sinua johonkin uuteen ja jännään, niin mielellään lukisin harjoituksista myöhemmin tuolta uudesta päiväkirjaosiosta -miksei toki muutenkin (kvink, kvink) ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja jjohannes » Ke Marras 11, 2009 9:09 pm

mieleni syvästi muuttunu ekaan viestiin :D! iranalta heivaan _kaikki_ kuolaimet poijjes ja keskityn maastakäsin hihhuilointiin ja pikkuhiljaa selkäänkin kiipiän!
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja Hihii » To Marras 12, 2009 9:21 pm

Hmmpf? Olen kyllä todella ihmeissäni, jos tämä foorumi todella voi muuttaa jonkun ihmisen mielipiteitä noin vahvasti. ;D
Hihii

ViestiKirjoittaja jjohannes » To Marras 12, 2009 10:00 pm

otin selvää muualtakin kuin pelkästään täältä ;)!
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja M-H » To Marras 12, 2009 10:07 pm

Loppuviimein kun ihminen on ensin valmis muutokselle voi se viimeinen niitti muutokselle olla hyvinkin pieni, toisten silmään jopa mitäänsanomaton asia.

Itse muutin omat hevosteluni aikanaan totaalisesti erään foorumin takia..
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja minna » Pe Marras 13, 2009 4:45 pm

Cookin kuolaimettomilla voi ratsastaa ihan kaikki samat asiat kuin kuolaintenkin kanssa. Ratsastaja ei huomaa ohjasapujen antamisessa edes eroa. Hevonen vaan on tyytyväisempi ja toimii mieluummin eli rennommin. Käsi saa olla ja pitää olla yhtä pehmeä ja herkkä kuin herkkä kuolainohjaa pitelevä käsi .
Mutta yhtä lailla ratsastajan on tärkeä oppia oman kehonsa vaikutukset hevoseen. Keho on hevoseen nähden kosketuksissa siihen hevosen osaan, mihin meidän pitäisikin pystyä vaikuttamaan. Niinpä cordeolla ratsastaminenkin onnistuu.
On tosi harmillista, että vaikutusta suuhun kuolaimen avulla on kautta aikain pidetty jotenkin oleellisen tärkeänä, vaikka hevonen kääntyy jaloillaan ja kantaa ja hakee liikkumismuotonsa kantamalla itseään takajalkojen päällä, tuomalla takajalat alleen enemmän tai vähemmän. Ajatus monella on, että ratsastaja kuolaimen avulla "vetää " tai aiheuttaa etuosan siirtymisen takajalkojen päälle ja sitä kautta saa hevonen ns peräänantoon.
Olen kuullut ratsastuksen opettajista, jotka sanovat, etteivät osaa opettaa ratsukkoa, jolla ei ole kuolaimia :roll:

Hevoselle on annettava aikaa ja autettava sitä oivaltamaan ja kasvattamaan lihaksistoaan niin, että se oppii kuinka ihmistä on helpompi kantaa. Näin koulutettu hevonen hakeutuu automaattisesti hyvään muotoon, kunhan ratsastaja istuu sen selässä tasapainossa ja hevosen liikkeitä häiritsemättä eli liikkuen hevosen mukana kuin ratsukolla olisi yhteinen nahka. Ilman kuolaimia tämä käy jopa helpommin, koska hevonen peräänannossa kokee kuolaimen vaikutuksen suoraan ikeneensä. Eli kuolaimen kanssa hevonen hakeutuu itse muotoon vasta, kun luottaa ratsastajan käteen.

Usein kouluratsastusta puolustellaan sillä, että samoja liikkeitä hevonen tekee myös vapaana ollessaan halutessaan näyttää hienolta eli sehän siis pystyy niihin liikkeisiin ilman rautaa suussaan.

Varsinaisessa kouluratsatuksessa liikkeitä tehdään lyhyessä muodossa hevosen kannalta liian kauan. Vapaana tanssiessaan hevonen ei kouluradan pituista aikaa pidä itseään niin koottuna, kun siltä kouluradalla vaaditaan. No onhan radalla lepokäyntiä välillä, mutta kuitenkin.

Toivottavasti viellä joskus koittaisi päivä, jolloin ihmiset muistelisivat historiaa jolloin hevosilla käytettiin kuolaimia.

Jätä kysymättä, mitä hevonen voi antaa sinulle. Kysy, mitä sinä voit antaa hevoselle
minna

ViestiKirjoittaja jjohannes » Pe Marras 13, 2009 8:35 pm

en keksinyt osiota mihin tunkea tämän viestin mutta.

jos joku ihana ihminen haluis tulla neuvvomaan ja muutenki piipertää tuon meidä
irkun kanssa niin SIITÄ VAA! jos joku haluaa ''haastetta''. mielelläni ottaisin tuohon jonku
''avuksi'' edes pariksi tuntia.
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja Emili » Pe Marras 13, 2009 8:45 pm

Minä voisin tulla, mutta eipä ole rahaa junalippuun...
Emili

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Su Marras 15, 2009 5:32 pm

Ja mistä se ikinä lähteekään, että ne ohjat ja kuolaimet ovat ratsastajalle kuin se viimeinen turva... Allekirjoittanut muutamaan otteeseen testannut "nuorikkonsa" kanssa kuolaimettomilla (Kiitos vaan Minna kun myit ne mulle :lol: ), eikä se mikään katastrofi ollut. Jostain ihmeen syystä ne on taas tuolla naulassa pölyttymässä ja kolmipalat on suussa. Lupaan taas kokeilla, kunhan tästä flunssasta tokenen ja pääsen selkään. Suurin ongelma taitaa olla se oma pelko / epävarmuus siitä, että ilman kuolaimia se hevonen sinkoaa ihan varmasti suunnilleen maatakiertävälle radalle. Ja se nyt ehkä ei ole paras alku, jos ratsastajalla on valmiiksi pelko persuuksissa :?

Itse olen sitä mieltä, että osalle ihmisistä (anteeksi nyt vaan) on suorastaan hienoa päästä sanomaan tyylin "sit mä laitoin sille pelhamit ja vitsit kun kulki hienosti!!" Nii-ih! Jotenkin tuntuu, että välillä sitä on jo niin outolintu kengättömine hevosineen, mutta että se on ihmisten kuitenkin helpompi käsittää kuin se, että ajattelin kokeilla kuolaimettomia. Tämä on todella nähty ja itse koettu!!! Sain suorastaan hyökkääviä kommentteja, niin kuin olisin henkilökohtaisesti hyökännyt kaikkia kuolaimien käyttäjiä vastaan. Ja kumminkin itse niitäkin siis enimmäkseen käytän. Aina ei jaksa ymmärtää....

Ja sitten kun Minnalla on joskus aikaa, tervetuloa kokeilemaan Kallea kuolaimettomilla.

*olihan sekavaa tekstiä.. kipeänä ei kannattais yrittää ajatella, kirjoittamisesta puhumattakaan*
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Intsi » Su Marras 15, 2009 8:18 pm

Katjusmaaret:
Suurin ongelma taitaa olla se oma pelko / epävarmuus siitä, että ilman kuolaimia se hevonen sinkoaa ihan varmasti suunnilleen maatakiertävälle radalle. Ja se nyt ehkä ei ole paras alku, jos ratsastajalla on valmiiksi pelko persuuksissa :?

Asian ytimeen osuttu ;D Muistan omalta kohdaltani vielä hyvin elävästi ensimmäiset ajat, kun kuolaimettomiin suitsiin enemmässä määrin aloin tutustua. Toisaalta olin kovin innostunut, mutta etenkin maastoissa vauhdikkaasti ratsastaessa iski joskus pelko. En enää uskaltanutkaan tehdä asioita, joita olin ennen tehnyt. Sen verran kivuliasta oli joskus törmätä "olen taas täysin aloittelija"-tunteeseen, että hilkulla oli palata takaisin entiseen tyyliin. Sittemmin mitä enemmän aloin tehdä töitä sen eteen, että pärjäisin oli käytössä mitkä tahansa välineet, ymmärsin myös hiljalleen miten valheellinen oli se kuolaimeen liitetty turvallisuuden tunne.

Nyt tunnen olevani suorastaan lottovoittaja. En saanut pelkäästään paljon paremmin toimivia hevosia. Uskon lisäksi oppineeni paljon ihmisen oppimisesta. Tokihan ennenkin tiesin, että ihminen oppijana joutuu ajoittain palaamaan takaisin alkuun ja järjestelemään vanhaa ja uutta oppia mielessään, mutta jotenkin tuo konkretisoitui ihan uudella tavalla itselleni henk.kohtaisesti näin kokonaisvaltaisessa muutoksessa.

Se mitä halusin alkutaivalta muistellen nostaa esiin tuon pelon ja epävarmuuden suhteen, on se, että jokainen kuolaimettomuutta aloitteleva antaisi itselleen tilaa tuntea kaikki tarvittavat tunteet ja tekisi kokeiluja itselleen sopivissa paloissa. Jos vaikka joutuukin viikon-kuukauden-vuoden- tai mitä hyvänsä kukin tarvitsee alkuun, tekemään harjoituksia hitaammassa vauhdissa, tallin lähiympäristössä, tai muuten helpotetuin tavoin, on se lopulta lyhyt aika hevosen ikää saati ihmisikää ajatellen.
Intsi

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Ma Marras 16, 2009 11:33 pm

Intsi kirjoitti: Sittemmin mitä enemmän aloin tehdä töitä sen eteen, että pärjäisin oli käytössä mitkä tahansa välineet, ymmärsin myös hiljalleen miten valheellinen oli se kuolaimeen liitetty turvallisuuden tunne.

Niin.. sepä se... että viime kädessä sulla on kädessä "se jokin" jolla saat hevosen ns. hallintaan, eli että sulla on niiden narujen päässä se raudan kappale, josta vetämällä tapahtuu "haluttu" asia. Sitähän se kärjistäen on. Se on juurikin se kuolaimeen liitetty turvallisuuden tunne. Vaikka se hevosen hallinta kaiketi pitäisi lähteä ihan jostain muualta kuin siitä, että siihen tarvitaan metallia yhdistettynä ehkä myös voimaan.

Vaan siitä se ihminen tuppaa yli menemään, missä aita on matalin... *sohii hiukan myös itseään syyttävällä sormella* :oops:
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Esdu » Ti Marras 17, 2009 12:08 am

Olisi hienoa jos ihmisten ennakkoluulot pienenisi ja he uskaltaisi edes koittaa kerran siellä kentällä että onko se niin kauheaa että se kuolain ei siellä suussa olekkaan. Ja mitä itsekin ekalta tunnilta muistan kun oli vain riimu ja ohjat muistaakseni kun ei riittänyt silloin suitsia niin tottapuhuen maastolenkin jälkeen en edes muistanut että ei siellä se kuolain suussa ollutkaan vaikka alussa jännitti. olen myös kuullu monilta jotka sitten ovat rohkeneet koittamaan kuolaimettomia että oho onpas tää toiminutkin hyvin ja sitä ollaan sitten ihmetelty viikkokaupalla. no tottahan se on että kuolaimettomat toimii hevosten ei tarvitse juosta pääräjähtäneenä kipua karkuun ja pureutua kuolaimeen josta alkaa kauhea sota kun meidän hevonen on niin kuuma eikä tottele mitään eikä ihminen välttämättä tajua sitä että hevonen juoksee sitä kipua karkuun. Sen takia on ikävä kuulla juttuja että " eihän meidän Napsulle voi edes harkitakkaan, henkihän siinä menisi ja kettutytöt päässeet taas vauhtiin"- juttuja. Toivottavasti tämä teksti ei ollut liian raaka tai muuta ei todellakaan ollut tarkoitus suututtaa ketään tai piikitellä jotain tiettyä ihmistä taka-ajatuksena oli vain saada ihmiset uskaltamaan edes koittamaan ilman rautaa suussa =)
Esdu

ViestiKirjoittaja Hanna K-M » Ti Marras 17, 2009 12:18 pm

Esdu kirjoitti:Olisi hienoa jos ihmisten ennakkoluulot pienenisi ja he uskaltaisi edes koittaa kerran siellä kentällä että onko se niin kauheaa että se kuolain ei siellä suussa olekkaan. Ja mitä itsekin ekalta tunnilta muistan kun oli vain riimu ja ohjat muistaakseni kun ei riittänyt silloin suitsia niin tottapuhuen maastolenkin jälkeen en edes muistanut että ei siellä se kuolain suussa ollutkaan vaikka alussa jännitti. olen myös kuullu monilta jotka sitten ovat rohkeneet koittamaan kuolaimettomia että oho onpas tää toiminutkin hyvin ja sitä ollaan sitten ihmetelty viikkokaupalla. no tottahan se on että kuolaimettomat toimii hevosten ei tarvitse juosta pääräjähtäneenä kipua karkuun ja pureutua kuolaimeen josta alkaa kauhea sota kun meidän hevonen on niin kuuma eikä tottele mitään eikä ihminen välttämättä tajua sitä että hevonen juoksee sitä kipua karkuun. Sen takia on ikävä kuulla juttuja että " eihän meidän Napsulle voi edes harkitakkaan, henkihän siinä menisi ja kettutytöt päässeet taas vauhtiin"- juttuja. Toivottavasti tämä teksti ei ollut liian raaka tai muuta ei todellakaan ollut tarkoitus suututtaa ketään tai piikitellä jotain tiettyä ihmistä taka-ajatuksena oli vain saada ihmiset uskaltamaan edes koittamaan ilman rautaa suussa =)

Itse olen tässä pohtinut, että valitettavan moni hevosharrastaja käsittää hevosen ratsastusalustakseen, jonkinlaiseksi harrastusvälineeksi, jonka tulee antaa rahalle vastinetta, ei miksikään muuksi. Hevosen kanssa voi ratsastaessa ja muutenkin käsitellessä olla jos jonkinlaista ongelmaa, mutta ei käsitetä, että niiden ratkominen ei tapahdu vain ja ainoastaan selästä, ja yhä kovempia keinoja käyttämällä. Ihmiselle on ominaista (tietysti yksilöllistä) hyvin voimakas muutosvastarinta. Kun joku tulee ehdottamaan, että tämä tapa voisi olla parempi kuin käyttämäsi vanha tapa, voi saada aggressiivisenkin puolustusreaktion vastaansa. Se on sinänsä ihan ymmärrettävää käytöstä, ja onneksi vastarannan kiiskistä pahinkin voi silti asiasta kiinnostua ja hiljakseen muuttaa mielipidettään. Sitä vain en lakkaa ihmettelemästä, että miksi juuri kuolainasia on niin räjähdysaltis aihe, ehkä siksi, että kuolaimeen liitetään todella voimakkaasti mielikuva hevosen hallitsemisesta. Omassa ideologisessa mielessäni ja pilvilinnoissani kun kuvittelen, että kuka tahansa hevosharrastaja olisi vain onnellinen oppiessaan mahdollisimman välineetöntä hevosenkäsittelyä, koska silloinpa tietäisi, että välit hevosen kanssa todella toimivat oikeasti eikä vain "välineurheiluna". Ja nuo Esdun mainitsemat "kettutytöt päässeet vauhtiin" -jutut ovat yksi esimerkki siitä, miten muutosvastarintaisen ihmisen minän suojausmuuri toimii, esimerkiksi halventamalla ja alentamalla toista näkökulmaa (vaikka se olisi vielä hyvin perusteltu), koska oman näkökulman muuttaminen yhtäkkiä täysin päinvastaiseksi koetaan arveluttavaksi, jopa pelottavaksi. Onhan se pelottavaakin, kun joku tulee yhtäkkiä kyseenalaistamaan aikaisemmat tietosi ja taitosi, ja suorastaan kaivamaan kaiken maan altasi, ja yhtäkkiä oletkin tyhjän päällä.

Mutta jottei mene ihan ot:ksi, kerron oman kokemukseni BB-suitsiin vaihtamisesta. Voi olla, että moni kokee vaihdoksen myötä jännittämistä - mitä jos hallinta ja kontrolli hevoseen katoaakin tyystin, mitä kaikkea voi sattua, kun ei hallitsekaan hevosta. Olen siitä onnellisessa asemassa, että jännitin perinteisellä tyylillä juuri kuolaimen käyttämistä: pelkäsin, että satutan hevosta kovasti vahingossa vaikka tasapainoa hakiessani, minkä seurauksena hevonen hermostuu ja pukittaa minut selästään tms. Siirtymä bb-suitsiin toisella tallilla oli minulle siis suuri helpotus ja päinvastoin kuin monella muulla ratsastajalla, se poisti erinäisiä pelkoja ja jännityksiä, mitä olin aiemmin selässä kokenut.
Hanna K-M

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ti Marras 17, 2009 11:33 pm

Mielenkiintoinen keskustelu. Minulla on ollut BB-suitset nyt alle kaksi viikkoa. En pääse niitä kunnolla testaamaan kun tamma on hiukan kipeä selästään ja mennään vaan käyntiä ja puoli kierrosta ravia. Kerronpa kuitenkin hiukan kokemuksiani, myös aiempia.

Ratsastin paljon kuolaimettomilla hakkamoreilla aikanaan ratsastuskoun parilla arabilla. En osanut jännittää kuolaimettomuutta, kaikki askellajit mentiin ja hepat oli kuumia. Myöhemmin toiselle näistä arabeista laitettiin ohuet kolmipalat (isommat ei mahtunu sen suuhun) ja pidätyksestä tuli tehokkaampaa. Johtui varmaan siitäkin että sillä oli ratsastettu niin paljon ilman kuolainta että se ei enää oikein osannut purra kiinni kuolaimeen.

Nyt sitten on ne BB:t hankittu omalle arabille. ensimmäisellä kokeilukerralla tamma oli niin kumipallo että en ollut kauaa selässä vaan päästin sen irti maneesiin. Pomppuilu ei johtunut suitsista vaan muista tekijöistä. Jos minulla olisi ollut kuolain suussa, olisin ratsastanut mutta en luottanut uuteen välineeseen. Toisella kerralla tyttö oli rauhallinen. Se kuitenkin tuntui aika lailla erilaiselta kuin kuolaimella. Ratsastuksen alussa se nojasi suitsiin. En tiedä hakiko se sitä tunnetta että suussa on jotain. Nojailu meni kuitenkin ohi. Kääntäminen oli erilaista, tamma ei reagoinut ohjaan niin nopeasti. Huomasin kuitenkin että testin takia tuli käännettyä ohjalla kun olen viime aikoina yrittänyt tehdä sen istunnalla ja pohkeella. Ne avut toimivat samalla tavalla kuin ennenkin.Hevonen tuntui ratsastuksessa rennommalta mutta menimme enimmäkseen käyntiä.

Meillä on menossa pitempiaikainen projekti sen selän kanssa ja en tiedä milloin pääsen reippaampaan tahtiin. Ja nämä iki-ihanat jääkelit! Meillä on kyllä maneesi mutta jos minä jotain uusissa asioissa jännitän niin se on se että niitä pitää testata maneesissa. Haluaisin aina olla uusien asioiden kanssa valoisalla kentällä. No, se taas johtuu myös siitä että olen näkövammainen ratsastaja ja maneesisssa on niin hämärää että käytännössä en näe kuin oviaukot ja ikkunat ja hevosena on nopealiikkeinen arabi. Olen kuitenkin pimeälläkin mieluummin kentällä. Mutta hevosta en vaihda ja kuolaimettomuuteen tutustutaan kunnolla. Näin iän karttuessa vaan tulee aremmaksi enkä vielä tiedä milloin mennään maastoon ilman kuolainta kun se on kuolaimenkin kanssa ihan riittävän jännittävää välillä. Mutta uskon että alan luottaa noihin suitsiin vielä niin paljon että menen niiden kanssa maastoon mieluummin kuin kuolaimen kanssa. Onko kenelläkään ihan oikeesti kokemusta siitä että pysyykö se hevonen käsissä paremmin kuolaimella vai ilman?

On muuten kiva taluttaa hevosta BB-suitsilla. Kun on kuolaimet suussa, pelkää vahingosa satuttavansa. Mielelläni otan vastaan kaikenlaisia kokemuksia BB-suitsista. Kun niillä myötää pidätyksen jälkeen, meneekö myötäys varmasti perille eli suitset hölläävät?
Tuizu

ViestiKirjoittaja orvari » Ke Marras 18, 2009 8:33 am

Hei,

tuija.raisanen kirjoitti:Onko kenelläkään ihan oikeesti kokemusta siitä että pysyykö se hevonen käsissä paremmin kuolaimella vai ilman?

Ei ole kokemusta kyseisestä asiasta, sen sijaan on kokemusta siitä että pysyy samalla tavalla käsissä sekä ilman että kuolaimilla. Kuolainten/kuolaimettomien tarkoitus ei ole pitää hevosta kiinni vaan tukea sitä ratsastuksessa. Hevosella ei käytännössä pysty ratsastamaan ilman ohjia - se käyttääkö suussa kuolanta vai ei on vapaavalinnainen. Hevonen ei ole luotu olemaan ratsastaja selässä, joten mikäli emme auta hevosta ohjilla kulkee se pitkänä ja tämä vahingoittaa hevosta. Pieni lisäys vielä, mikäli hevonen kantaa hyvin itseään voi ilman tukea ratsastaa - käytännössä kuitenkin ennenpitkää hevonen menettää muotonsa ja silloin joutuu sitä korjaamaan.

Mikäli käy minun päiväkirjassa katsomassa voi huomata eron kun ratsastan meidän vanhusta ( kenneth ja Imppa ), väliin annan hevosen mennä hieman korkeammassa muodossa ( varsinkin alussa ), jolloin hevonen kulkee hieman pitempänä - ei kuitenkaan pitkänä. Loppua myötä kun ratsastan sitä hitaammaassa jogissa ja matalemmassa muodossa eli samalla tuen sitä enemmän kuolaimilla nousee sen selkä paremmin kaarelle ja hevonen hieman lyhenee. Varsinkin pitkärunkoinen hevonen tarvitsee huomattavasti enempi tukea kuin lyhytrunkoinen hevonen. Tämän näkee myös kun vertailee kahta äsken mainitsemaani videota ensimmäiseen nimeltä "kostinkaa". Kosti on lyhytrunkoinen, lisäksi Kosti kantaa harvinaisen hyvin itseään - Kosti laskee itsensä matalampaan muotoon kun pyöräytän hieman kannuksilla kyljestä. Hyvin opetettua hevosta pystyy myös jaloilla tällä tavoin pyytää astumaan alle, mutta myös sitäkin joutuu väliin auttaa ohjilla.

On ihan itsestään selvää että mitä raskaampi ratsastaja meillä on hevosen selässä, sen enempi sen selkä notkahtaa. Sen sijaan itse katson asiaa kuolaimet / ilman kuolainta niin että mitä kovemmat kuolaimmet taikka päävehkeet hevosella on, sen vähempi niitä tulee käyttää. Orvarin kanssa käytin kuolainta, voi olla että olisi voinut aloittaa ilmankin - sitä on vaikeata tässä vaiheessa todeta, sellainen asiaa selviää vain kokeilemalla. Kaikilla hevosroduilla ei voi ratsastaa matalassa muodossa pitkään, tämä johtuu siitä että niiden lihakset ei ole siihen kehittyneet. Vahvistamalla hevosen lihaksia voidaan kuitenkin hetkellisesti muillakin roduilla ratsastaa matalassa muodossa.

Loppu viimein kuitenkin on kyse siitä että kuunteleeko hevosesi pyyntöjäsi, oli sillä sitten kuolaimet vai ei. Kuten aikaisemmin sanoin niitä ei käytetä muuta kuin tukamaan tuota ratsastusta jotta saadaan hevonen astumaan alle, ja tietysti niillä kommunikoidaan myös hevosen kanssa. Toiset hevoset pysyvät pidemmän aikaa muodossa kuin toiset. Se on aina hevosesta riippuvainen, jokaista hevosta ratsastetaan erilailla - hevosta huomioiden.
Viimeksi muokannut orvari päivämäärä Ke Marras 18, 2009 5:38 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
orvari

ViestiKirjoittaja Emili » Ke Marras 18, 2009 10:05 am

orvari kirjoitti:Hevosella ei käytännössä pysty ratsastamaan ilman ohjia - se käyttääkö suussa kuolanta vai ei on vapaavalinnainen. Hevonen ei ole luotu olemaan ratsastaja selässä, joten mikäli emme auta hevosta ohjilla kulkee se pitkänä ja tämä vahingoittaa hevosta. Pieni lisäys vielä, mikäli hevonen kantaa hyvin itseään voi ilman tukea ratsastaa - käytännössä kuitenkin ennenpitää hevonen menettää muotonsa ja silloin joutuu sitä korjaamaan.

http://www.hauteecole.ru/en/photogallery.php
Emili

ViestiKirjoittaja orvari » Ke Marras 18, 2009 11:03 am

Tiedän, olen kyllä käynyt hänen sivuillaan :)

Se on ihan totta että pystyy hevosen opettamaan kantamaan itseään ilman ohjia, taikka sanotaanko kuka pystyy kuka ei. En väheksy laisinkaan ajatusta siitä että ratsastetaan ilman ohjia, kuten Stacy Westfall omassa bridless ridingissa. Temppuja voidaan tehdä hevosen kanssa, voidaan opettaa hyvin pitkiäkin aikoja kantamaan itseään.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa että kun sitä harrastaa tällaista hevosen kanssa, tulisi kiinnittää huomiota että hevonen on alla eikä kulje pitkänä. Klaus Ferdinand Hempfling kertoo haastattelussaan oman mietteensä ohjien käytöstä ratsastettaessa, eli tässä "Blue tongue" haastattelussa. Toinen asia mitä meidän tulisi muistaa, kuka meistä pystyy siihen mitä Alexandеr Nevzorov tekee hevostensa kanssa. Se on teknisesti sekä teoreettisesti totta että ilman ohjia voidaan ratsastaa, mutta kuka pystyy sen tekemään ja millä hevosella on aivan toinen asia :)

Joten käytäntö ja teoria on kaksi eri asiaa. En väitä etteikö ne joissain tapauksissa olisi sama asia. Puuro ja velli on eri asia, vaikka onkin samat ainekset :)
orvari

ViestiKirjoittaja minna » Ke Marras 18, 2009 11:47 am

Niinkuin jo aiemmin totesin hevosen oikeaoppinen ryhti ja muoto tulee siitä kuinka hyvin takajalat ovat hevosen alla ei siitä kuinka etuosa on saatettu ohjien avulla takajalkojen päälle tai kaula kaarelle. Hevonen pysyy myös terveempänä kantaessaan ihmistä oikein sillä takajalat ovat vahvemmat ja joustavammat kantamaan taakkaa.
Jos muotoa ruvetaan hakemaan ohjien ja kuolaimen avulla, se ei ikinä onnistu rehellisesti, sillä hevonen jännittyy kuolaimen paineesta. Ensimmäisenä leuka ja kaula ja sitä kautta muu kroppa. Samanlailla kuin ihmiselläkin käy, hevonen ei voi olla rento muualta kropastaan, jos joku kohta on jännittynyt vaikkapa vaan leuka. Kokeilkaapa itsellänne.
Jotta hevonen kehittyisi ja nauttisi liikkumisesta siitä täytyy näkyä rentous ja liikkumisen helppous. Muuten se on kuluttavaa ja lihaksia kipeyttävää.
Ratsastuksen ja muun hevosen "käytön" pitäisi olla hevosta kehittävää niin, että se pysyisi terveenä, iloisena ja kansamme useampia vuosia. Onnellisuus ja hyvä olo jokaisena päivänä tuo myös lisää vuosia. Elävä olento on kokonaisuus, missä kaikki vaikuttaa kaikkeen.

J.JOHANNES
Jos Ylöjärvi ei ole Nivalasta mahdottoman kaukana, voisin tulla sua jelppaamaan. Tietty, jos siellä olisi muitakin kiinnostuneita ja ehkä shiatsu/hierontahoitoa tarvitsevia voisin tulla kauemmaksikin.
minna

Seuraava

Paluu Kuolaimettomuus