Shettiksen kuolaimettomuus

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Shettiksen kuolaimettomuus

ViestiKirjoittaja Laura82 » Pe Heinä 18, 2014 11:20 am

Hei! Ensimmäisen ponin juuri ostaneena totuttelen vasta elämään yhdessä hevosen kanssa :) Ponini on 5-vuotias shettis ruuna. Ei vielä mikään "taitava" ratsu, mutta perusjuttuja jo osaa. Meille tullessaan poni puri kuolainta koko ajan tyttärieni ratsastaessa sillä, pyysin eläinlääkärin raspaamaan hampaat ja kuolaimen pureminen vähentyi selkeästi. Olen kuitenkin sivusta seuraillut ja tullut siihen tulokseen ettei kuolain ylipäätään ole ponille kovin mieluinen juttu. Ottaa kyllä kiltisti kuolaimen suuhunsa jne, mutta ei varmastikaan nauti sen suussa pitämisestä. Ajattelinkin kysyä muiden shettisten omistajien vinkkejä. Ovatko shettiksenne kuolaimettomia? Mistä olette löytäneet kuolaimettomat suitset? Kaikenlaiset vinkit ja hyvät neuvot tulevat tarpeeseen tällaiselle "keltanokalle" :) Kiitokset jo etukäteen!
Laura82

Re: Shettiksen kuolaimettomuus

ViestiKirjoittaja Xena » La Heinä 19, 2014 12:19 am

Minulla vanha shettis ruuna siirtyi kuolaimettomuuteen kun ostin sen pari vuotta sitten. Oli silloin 22v ja aina menty kuolaimilla, perus nivelellä tai kolmipalalla. Hankin silloin hevoskuiskaaja.fi verkkokaupasta kuolaimettomat beta suitset. On ihanan pehmeää materiaalia. Eli sellaiset, joissa remmit menee ristiin leuan alla. Sen huomasin, että mitoitus on niissä aika reilu.
Sellaisen vinkin annan, että älä kiristä turpahihnaa liian kireälle, hevosen on helpompi ymmärtää avut kun jätät sen aika löysälle. Eli leuan alla kiristyvien hihnojen pitää päästä kunnolla myös löystymään, silloin ohjasavut ovat " tehokkaita" ( eivät siis kovia) ja hepan on helppoa olla herkkä avuille :)
Itse tein sen virheen alussa ( kun vasta tutustuin kuolaimettomuuteen) että kiristin turpahihnan melko kireälle kun jossain sydämen sopukassa pelkäsin että se ei pysähdykkään ilman kuolaimia... :lol: Huomasin myöhemmin että sitä helpompi ja herkempi on ohjasavuille kun turpis on suht löysällä. Ja meillä siis ratsastetaan löysin ohjin. Monesti tarvitsee vain puristaa kädet tiukemmin nyrkkiin ( ei vedä ollenkaan ohjista) niin poni jo pysähtyy/ hiljentää vauhtia.
Meilläkin lapset siis ratsastaa sillä shettiksellä, itse olen jo hiukan iso :)

Meillä siis kaikki hevoset ja ponit (7 kpl) ovat kuolaimettomia. Osa koulutettu siihen varsasta saakka ja osa siirtynyt kuolaimettomaksi minulle tullessaan.
Osalla hepoista on konitori.fi verkkokaupasta tilatut halvemmat Globus merkkiset kuolaimettomat. Niissä on mitoitus pienempi, pony koko hädin tuskin mahtui tolle vanhalle shettikselle kun piruuttani hällekkin kokeilin. Muutenkin ovat jäykemmät ja jotenkin erilaiset kuin nuo aidot.

Parin viikon päästä saadaan kotiin toinenkin shettis, sekin on vanha herra jolla aina menty kuolaimilla. Sille siis juuri tilasinkin ne Globukset, kirjoittelen sitten kokemuksia että sujuuko hänenkin kanssaan kaikki yhtä helposti kuin tämän toisen ponin :)
If you can dream it, you can do it!
Xena

Re: Shettiksen kuolaimettomuus

ViestiKirjoittaja Xena » La Heinä 19, 2014 9:58 am

Huomasimpa muuten, että tuossa ihan alla on kuolaimista kuolaimettomuuteen topic, kannattaa se lukea läpi ja muutkin ketjut, saa kattavasti tietoa ja käyttäjäkokemuksia :)
If you can dream it, you can do it!
Xena

Paluu Kuolaimettomuus