Naruriimujen käyttö

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Naruriimujen käyttö

ViestiKirjoittaja orvari » Ti Maalis 06, 2012 11:14 am

Itse suosittelisin naruriimujen käyttöä hevosen koulutuksessa ratsastukseen.
Niillä saa hyvän tuntuman hevoseen ja pystyy työstämään kevyeksi, jälkeenpäin
pystyy aina siirtymään myös toisinlaisiin suitsiin kun hevonen on oppinut myötäämään.
Mikäli siis katsoo sen tarpeelliseksi :)

Alla lisäksi toinen video jossa Rick Gore puhelias tyyppi selittelee asioita oman näkemyksen mukaan.

Tuossa alla kouluratsastusta käyttäen naruriimuja :)

Viimeksi muokannut orvari päivämäärä Ti Maalis 06, 2012 3:01 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
orvari

Re: Naruriimujen käyttö

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Maalis 06, 2012 2:54 pm

Itse suosin todella paljon naruriimuja ratsastuksessa ja sen opettamisessa.
Se on kätevä väline jolla saa tarvittaessa kontrollia hevoseen mutta ei kuitenkaan satuta kovin helposti hevosen tai ihmisen sohlatessa. Lisäksi kynnys jalkautua hevosen selästä tekemään maatakäsittelyä ja todella pieni kun on naruriimu ja koulutusköydestä tehdyt ohjat. Voi hetkon maastakäsitellä ja kiivetä takaisin selkään jos tuntuu, että se olisi tarpeellista.

Tätä eestaas sahaamista selän ja maan välillä voi joutua tekemään hevosen takia tai ihan ihmisen takia. Jos jännittää paljon ja pelottaa on helpompi olla 1-2min hevosen selässä ja tulla alas tekemään muuta hetkoksi ja taas kohta takaisin selkään.

Tässä kun aloittelen itsekkin ratsastusta taas hiljalleen niin en varmaan käytä suitsia lähes ollenkaan. Naruriimua ja cordeota ajattelin yhdistellä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja orvari » Ti Touko 15, 2012 10:57 pm

Tässä varsani kolmas varsinainen ratsastuskerta, vielä en ole ratsastanut varsaa vuolaimista mutta kerran aikaisemmin jo kuolaimet suussa jotta niihin tottuu. Kun tarkastelee videota voi huomata että varsalla vielä hieman hukassa mitä siltä odotetaan, joten sen takia ihan hyvä naruriimuilla aloittaa ettei heti tartte ruveta repiin sitä suusta :)

http://www.youtube.com/watch?v=UOp_zcvTUbI&feature=youtu.be
orvari

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Touko 16, 2012 10:32 am

Itse myös aloitan kaiken käsittelyn naruriimulla ja köysiohjalla, tuollapa kuvia pari päivää sitten erään 3v. tamman ensimmäisestä ratsastuksesta (viimeiset kuvat).
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 968&type=3
Tälle tammalle ei ole tarkoituskaan opettaa kuolaimia, mutta suitsiin siirrytään sitten kun on saatu tarpeeksi tuntumaa tähän ratsastushommaan.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja orvari » La Kesä 16, 2012 10:27 am

Kokeilin eilen ratsastaa hevosta naruriimulla, kentän koko hieman rajoittunut joten aikea saada kunnolla polkemaan alle :)

http://www.youtube.com/watch?v=4_ruHWnQ0NM&feature=youtu.be
orvari

ViestiKirjoittaja mmari » Ke Heinä 18, 2012 8:38 pm

Ite en oo omalla hevosella kokeillu vielä tota, mut aattelin koittaa, ku narupäitsetkii ostin :)
Mutta miun heppa on kyllä aika kova suinen, nii en tiie mite onnistuu ((:?
Miksi Ex- ravureita haukutaan? kyllä nekin ovat samanlaisia hevosia kuin muutkin!!
mmari

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Heinä 18, 2012 10:54 pm

mmari kirjoitti:Ite en oo omalla hevosella kokeillu vielä tota, mut aattelin koittaa, ku narupäitsetkii ostin :)
Mutta miun heppa on kyllä aika kova suinen, nii en tiie mite onnistuu ((:?

Kannattaa kokeilla niitä naruriimuja suun ulkopuolelle, sinne pään ympärille. Voivat toimia paremmin ;)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja tjuop » Pe Heinä 20, 2012 11:58 am

Katselin tuossa noita juutuupin klippejä ja pohdiskelin " ohjien" kiinnitystä. Oli normi kiinnitys pitkällä narulla leuan alta tai ohjien tapaan sivuilta kaksi riimunarua. Onko tuolla kiinnityksellä mitään väliä? Missä tarkoituksessa käytetään narun kiinnitystä leuan alta ratsastaessa, vai onko sillä väliä? Mihin ja miten naruriimuun kiinnitetään kaksi riimunarua ohjiksi, poskisolmujen eteen, taakse vai minne? Naruriimu on, ja olen käyttänyt sitä maasta käsittelyssä, mutta olen kiltisti laittanut kuolaimettomat suitset selkään mennessäni. Auttakaa ny tyhmää! Tarkoitus on ex- ravuri saada turvalliseksi puskaratsuksi käyttäen kuolaimettomia.
tjuop

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Heinä 20, 2012 12:53 pm

tjuop kirjoitti:Katselin tuossa noita juutuupin klippejä ja pohdiskelin " ohjien" kiinnitystä. Oli normi kiinnitys pitkällä narulla leuan alta tai ohjien tapaan sivuilta kaksi riimunarua. Onko tuolla kiinnityksellä mitään väliä? Missä tarkoituksessa käytetään narun kiinnitystä leuan alta ratsastaessa, vai onko sillä väliä? Mihin ja miten naruriimuun kiinnitetään kaksi riimunarua ohjiksi, poskisolmujen eteen, taakse vai minne? Naruriimu on, ja olen käyttänyt sitä maasta käsittelyssä, mutta olen kiltisti laittanut kuolaimettomat suitset selkään mennessäni. Auttakaa ny tyhmää! Tarkoitus on ex- ravuri saada turvalliseksi puskaratsuksi käyttäen kuolaimettomia.

Itse laitan koulutusköyden sinne fiadorsolmuun eli sinne leuan alle molemmat päät jos naruriimulla ratsastan. Poskiin hieman hankala saada kiinnitettyä kun ne sitten valuu minnesattuu. On olemassa naruriimuja joissa renkaat poskissa jolloin neon tavallaan sidepull suitsia vastaavat.
Ei sillä kauheasti väliä jos heppa toimii pienillä avuilla. Hieman se paineen suunta muuttuu kiinnityskohdasta riippuen. Muuttuuhan se vetosuunnankin mukaan. Tarkoitus on saada hevonen väistämään vastakkaiselta sivulta painetta ja myötäämään sille. Joten ihankun järkeä ja silmiä käytät näät mihin kohdistuu painetta ja vetoa mitä hevosen tulisi myödätä. Näin voit erilaisia pään liikkeitä sille opettaa riippuen miten käytät ohjaa.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikoto » Su Maalis 17, 2013 5:13 pm

Olisin innostunut kokeilemaan vuokrahepalla kuolaimettomia.. Ovat kuulemma aiemmin joskus toimineet hyvin. Naruriimun ostin hälle ja ajattelin kokeilla ratsastamista niillä. Pidempi nartsa, jota käytän maastakäsittelyssä toimisi muuten hyvin ohjina, mutten onnistunut kiinnittämään niitä fiksusti. Siinä on ahdas ja suuri solki ja naru on taipuisuudesta huolimatta vähän turhan paksu.
Onko huono idea käyttää enkkuohjia naruriimun kanssa? Ne voisi kiinnittää leuan alle, tai miksei muuallekin?

Vielä en ole uskaltanut hypätä selkään pelkän naruriimun kanssa, vaikka tiedän, ettei suusta nykiminen hidasta tätä heppaa :P naruriimuratsastus voisi auttaa istuntaratsastuksessakin... Ehkä joku päivä kun polle on rauhallisella tuulella, niin uskaltaudun!
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja M-H » Su Maalis 17, 2013 6:24 pm

Samahan se periaatteessa mitkä narut sulla sinne leuanalle menee. Tuntuma vaa erilainen ohjasilla enkkuohjilla. Ei välttis parempi tai huonompi, erilainen.

Mulla kyllä riimuihi menneet noi paksutkin narut suht ok sinne solmuun.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja orvari » Pe Elo 23, 2013 7:27 am

Tässä harjoittelen Kostin kanssa kyyttöjen kanssa käyttäen naruriimuja :)

Rauhallisessa työskentelyssä naruriimut Kostin kanssa ( synt.2002 ) ihan hyvät, kuitenkin nopeammassa
tempossa saattaa tulla hieman reagoimattomaksi kun naruriimut ei kerkee mukaan :)

orvari

ViestiKirjoittaja Unelma03 » Pe Elo 23, 2013 9:04 pm

Naruriimullahan voi ohjata hevosta niinkin,että se tulee suoraan leuan alta käteen,eli ei sidota toista päätä mihinkään. Tällöin ohjataan ns. suoralla ja epäsuoralla ohjasotteella ja tarvittaessa narun voi heittää hevosen turvan yli toiselle puolelle. Olen itse joskus kokeillut sitä omalla, tutulla hevosellani ja hyvin se toimii. Tietysti hevosta pitää totuttaa siihenkin, mutta on se kivaa vaihtelua. Olen huomannut saman kuin monet muutkin,että hevonen toimii paremmin, kun suussa ei ole mitään. :D
Unelma03

Paluu Kuolaimettomuus