Koulukisa kuolaimettomana Horse Fair messuilla

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Koulukisa kuolaimettomana Horse Fair messuilla

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » Su Maalis 04, 2012 1:15 pm

Olikos kukaan katsomassa? Hyvin toimivat hevoset ilman rautoja suussa.
Emil the ardenner

Re: Koulukisa kuolaimettomana Horse Fair messuilla

ViestiKirjoittaja Emili » Su Maalis 04, 2012 3:39 pm

Piti mennä, en ollut.

Kuulemma oli ollut samanlaista kiskontaa kuin kuolaimienkin kera, joten ihan hyvä ehkä etten mennyt.
Emili

ViestiKirjoittaja M-H » Su Maalis 04, 2012 4:45 pm

No tottakai seon samanlaista kiskontaa koska kilpailussa on aina tarkoitus voittaa vaikka mitä sanottaisin. Silloin automaattisesti laitetaan aina päämäärä periaatteen edelle.

Silti hienoa, että tälläisiä järjestetään. Kuitenkin ne toimivat ponnahduslautana ideologioille ja innostavat joitain aina ottamaan asioista selvää enemmän ja enemmän.

edit:

http://www.youtube.com/watch?v=34wpz7KhKE8&

tuossa kohtuuhyvällä kuvanlaadulla sieltä ratsastusta.
Kyllä tuo silti tuhatkertaa mukavampaa on noin kuin raudat suussa jos kahdesta pitäisi valita.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja orvari » Su Maalis 04, 2012 9:17 pm

Kävin katsomassa, ihan hyvin ratsastivat. Kaikki avut ei aina mennyt läpi - mutta ihan hyvälle näytti. Kieltämättä joutuivat ottamaan ohjilla välistä, mutta hevosia onkin pääsääntöisesti ennen ratsastettu kuolaimilla. Itse en ole aikaisemmin ratsastajia nähnyt ratsastavan kuolaimilla eikä ilman kuolaimia, joten vaikeata verrata kuolaimilla / kuolaimetta tilannetta heidän kohdallaan.

Lisäksi hevosia ratsastettiin ilman kannuksia, joten ymmärrän hyvin kun jotkut hevoset eivät aina
kulkeneet alla kuten olisi kuulunut. Kuitenkin sain yleiskäsityksen että tuomarit olivat tyytyväisiä suorituksiin.

Siihen kiinnitin huomiota että suu kävi suurimmalla osalla hevosista vaikka kuolainta ei ollutkaan suussa :)
Voi olla että monella hevosella on siitä muodostunut tapa, varmaan kouluratsastajat itse pystyvät tuohon kysymykseen
vastata paremmin. Voisiko kuolaimen kuparipitoisuus olla syynä tuohon että suu käy, sylkeä erittyy enemmän ja vaikka
kuolain on poissa syljen eritys jatkuu :)

Jollain hevosella huomasin turparemmin olevan turhan alhalla juuri siinä kohtaa missä nenäluu ohuimmillaan, kyllä
mua iljettää ajatus siitä että murtaa tuon ohuen luun siinä kohtaa kun kiskaisee liian lujaa.

Parhaimman näköselle näytti mun mielestä suomenhevostamma Silkki Musta jota ratsasti Katarina Ahlroth ( korjaus Albrecht näytti
lukevan yhdessä videossa tuolla facebookissa ). Niissä suitsissa ei ollut rengasta ollenkaan, joten olisikohan ollut sidepullit.
Huomasin myös että turparemmi oli 2-3 kertaa leveämpi sillä hevosella, joten paine turvallekkin pienempi olisiko johtunut siitä.
Pisteissä ei kuitenkaan pärjännyt, mutta olisiko sijoittunut 5 parhaan joukkoon - voi olla että muistan väärin.

Kouluratsastus sääntöihin en ole itse perehtynyt, joten siitä en pysty sanomaan mitään. Kuitenkin vähiten mielestäni protestoi paineelle
joka aiheutui suitsista, lähinnä sitä puolta itse tarkastelin paikan päällä.

Voi olla että vaatimustasokaan ei ollut hevosta kohtaan niin suuri kuin muilla osallistuvilla hevosilla,
tähän varmaan joku kouluratsastaja voi antaa paremman ja oikeamman selityksen.

Muutoin näytti aika lailla saman näköiselle kuin kouluratsastuskisoja joita aikaisemmin olen seurannut. Itse luulen kuitenkin että
ainakin nuo muutama huippuhevonen varmaan pärjää paremmin kuolaimien kanssa kisoissa koska ratsastajat ovat niiden hevosten
kanssa hioneet yhteistyötä kuolaimien kanssa sen vertaa pitkään. Ymmärsin että voittaja hevoset olivat vanhoja konkareita SM tasolla.
Mutta miksei harjoittelemalla kuolaimettomien kanssa voisi päästä samaan tulokseen, ainakin minulla on se käsitys.

Videossa oleva hevonen ( kirjava ) oli kuuluttajan mukaan ensimmäisissä kisoissaan, joten hieman hermostunut jo senkin takia.

Katsoin aikaisemmin noita videoita jossa verrattiin kun hevosia ratsastettiin kuolaimilla ja ilman kuolaimia jossa tieteellisen
tutkimuksen mukaan hevoset väkläsivät suullaan kun käytettiin kuolainta ja taas ratsastettaessa ilman kuolainta suu pysyi
rauhallisena ( aikaisemmassa Cookin tutkimuksessa )

http://www.bitlessbridle.com/dbID/420.html.

Tässä lauantai päivän esityksessä taas valtaosa hevosista väkläs suullaan
vaikka kuolaimia ei niiden suussa ollutkaan - mistä lie johtunut että saatiin aikaan erilainen tulos ?

Tuon suun väkläämisen voi huomata myös tuosta tänne julkaisemasta videosta -> kirjavasta hevosesta. Mutta Silkki Musta ei
tehnyt sitä :D
orvari

ViestiKirjoittaja Emili » To Maalis 08, 2012 7:28 pm

Meillä oli sama homma kun kuolaimettomiin vaihdettiin joskus. Hevoset saattoivat avata suun pidättäessä automaattisesti. (Paitsi nuorimmainen jolla ei kuolaimia ole suussa ollut kuin muutaman kerran.) Tämä jäi vähän ajan päästä pois. Tuolla Silkki Mustalla oli vissiin aikaisemmin jo harjoiteltu kuolaimettomilla (sen takia heillä olikin eri kuolaimettomat, nuo omat) joten voisiko suun availemattomuus johtua siitä?

Kuulemma kisaajille oli sanottu ennen kisoja mihin kohtaan turparemmi kuuluu tulla, jotkut olivat vaihtaneet jotkut ei.
Emili

ViestiKirjoittaja westerngirl » Pe Maalis 09, 2012 2:10 pm

tuo suun väklääminen on varmaa hepokohtaista..koska oma ruunani ainakin erittää sylkeä runsaasti ja imeskelee työskennellessään,joskus jopa roikottelee kieltään ulkona,niin että näyttää kuin se keskittyisi kieli keskellä suuta =) ei auo suutaan eikä muttuuta huulillaan,mut imu on päällä ihan kuin ois kuolain suussa,vaikkei olekkaan... ja asiaan ei vaikuta et onko hackis vaiko sidepull..

kaverini hepo jota on taas menty aina ja iänkaiken kuolaimilla,kunnes mä olen nyt menny ilman ni tämä ruuna taasen ei tee suullaan mitään,ei etes käuheesti eritä sylkee,
mutta jos on kuolaimet ni sillon kyllä vaahto roiskuu...
en omista kallista rotuhevosta,mutta tallissani asuu laatupolle ja paras ystäväni..
westerngirl

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Maalis 09, 2012 8:28 pm

Tuo suun aukominen on varmastikin jäänyt hevoselle tavaksi siitä, että kuolaimet ovat olleet epämiellyttävät ja aiheuttaneet kipua. Omalla toisella hevosella on sama homma. Jos se hermostuu, niin suun aukominen alkaa, vaikka ei olisi mitään vehkeitä päässä.

Kuolaimettomienkin kanssa kannattaa tarkkailla, milloin hevonen aukoo suutaan. Se voi silloinkin kertoa liian kovista otteista, hermostuneisuudesta tai epämukavuudesta.
Warda

ViestiKirjoittaja Mikoto » Pe Huhti 26, 2013 4:14 pm

Mukavaa, että kuolaimettomuus pääsi mukaan Horse Fairiin. Muuten vaihtoehtoiset hevostelut eivät messuilla sitten näkynytkään...
Kovin nätiltä videolla näkyvä ratsatus ei kuitenkaan näytä. Vaikka rautaa ei suussa olekaan, kohdistuu painetta toiselle herkälle alueelle. Nenän heiluttaminen voi johtua myös jostain hermoihin osuvasta paineesta? Jaa-a. Kamalaa sahaamista ratsastaja kuitenkin tekee ja otteet näyttävät kovilta. Mutta kai tuo nyt vähän parempi on kuin kuolainratsastus.. En kuitenkaan ilahtunut videon näkemisestä...
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

Paluu Kuolaimettomuus